Co musisz wiedzieć przed wizytą w stacji kontroli pojazdów?

Co musisz wiedzieć przed wizytą w stacji kontroli pojazdów?

Jako właściciel samochodu lub innego pojazdu dopuszczonego do ruchu masz obowiązek regularnie (zwykle raz w roku) stawiać się w stacji kontroli pojazdów (SKP) w celu przeprowadzenia obowiązkowego badania technicznego. Jego pomyślny wynik jest odnotowywany w dowodzie rejestracyjnym i uprawnia do poruszania się pojazdem po drogach publicznych. Przed wizytą w SKP warto wiedzieć o kilku istotnych kwestiach.

Wybór właściwej stacji

Badanie techniczne pojazdu możesz wykonać w dowolnej stacji diagnostycznej, ponieważ nie ma w tym zakresie rejonizacji. Jednak nie wszystkie stacje wykonują cały zakres badań i na to trzeba zwrócić uwagę, wybierając SKP. Zakres uprawnień danej stacji określony jest literami:

  • B – samochody osobowe
  • A – motocykle i motorowery
  • C – samochody ciężarowe

Zakres badań technicznych jest określony ustawowo

Celem okresowego badania technicznego pojazdu jest sprawdzenie, czy jego stan nie zagraża bezpieczeństwu na drodze. Nie jest to więc tylko zbędna formalność, mająca zapewnić pieczątkę w dowodzie rejestracyjnym. Zakres badań technicznych określa specjalne rozporządzenie Ministra Infrastruktury i każdy diagnosta powinien go bezwzględnie przestrzegać. Badanie powinno obejmować sprawdzenie następujących elementów:

  • potwierdzenie zgodności danych identyfikacyjnych pojazdu,
  • stan ogumienia,
  • stan hamulców,
  • stan oświetlenia,
  • stan zawieszenia,
  • stan układu kierowniczego,
  • stan nadwozia (w tym również układów nośnych i szyb),
  • stan silnika oraz szczelności poszczególnych układów,
  • stan układu wydechowego,
  • stan wyposażenia (czy w aucie jest np. gaśnica),
  • stan układów bezpieczeństwa (np. pasów).

Co się stanie w przypadku wykrycia usterki?

Wykrycie podczas badania technicznego pojazdu usterki nie zawsze oznacza problemy z uzyskaniem pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Przepisy rozróżniają bowiem rodzaje usterek oraz konsekwencje ich wykrycia przez diagnostę:

  • usterki drobne – to takie, które nie mają wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego – ich wykrycie przez diagnostę
    skutkuje pouczeniem o konieczności usunięcia usterki, ale także przedłużeniem ważności badań technicznych,
  • usterki istotne – tego rodzaju usterki mogą negatywnie wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy,
  • usterki stwarzające zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego lub środowiska naturalnego.

W przypadku usterki istotnej właściciel pojazdu zostanie zobligowany do ich usunięcia w ciągu 14 dni i do ponownego stawienia się w SKP. Dopiero pomyślny wynik kolejnego badania umożliwi otrzymanie pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Z kolei usterka trzeciej kategorii uprawnia diagnostę do zatrzymania dowodu rejestracyjnego i odesłania go do wydziału komunikacji. W takim przypadku nie można wyjechać pojazdem na drogę, lecz przetransportować go np. na lawecie.

Zgodnie z nowymi przepisami opłatę za badanie techniczne trzeba uiścić z góry bez względu na wynik badania (w przypadku aut osobowych jest to 99 zł). Za dodatkowe badanie związane z usterkami pobierana jest dodatkowa opłata w wysokości około 20 zł.

SKP Wawer Media